Fått förfrågningar om hur förlossningen gick, så här har ni min berättelse;
Natten mellan Söndag-Måndag skulle vi äntligen sova första natten i vårt nya renoverade hus.
Det var inte helt klart men vi skulle sova där och sen åka till mamma/pappa och äta.
Jag gick på toa 1gång/timme och var dålig i magen, så jag var bombsäker att jag var nervös och spänd
för att det var första natten.
03,40 vaknade jag och behövde kissa - igen!
När jag ställer mig upp så börjar de rinna. Fick panik (trodde jag kissade ner mig) började tänka hur
jag skulle förklara för Anders att jag hade kissat i sovrummet?!
Medan jag gick till toan så fortsatte det rinna, då började jag förstå att det var vattnet som hade gått.
Jag smög tillbaka till sovrummet för att väcka Anders
Ida; -Anders ?!
Anders: Mmmm
Ida; Du måste hjälpa mig
Anders; Mmm
Ida; Vattnet har gått
Anders; Vaaa!! (Han flög upp ur sängen, tände lampan på under 1 sek)
Jag ringde in till förlossningen direkt, men eftersom jag inte hade några värkar så tyckte dom att jag skulle
ta 2st alvedon och försöka sova en stund. Sen skulle vi äta frukost och komma in runt 9 snåret.
Lätt att lägga sig och sova!?
Men vi la oss i sängen, då kollar jag på Anders och han är jätte skäggig!!
Så ca 04,30 står Anders inne på toan och rakar sig, så han ska kunna gosa med barnet när de har kommit ut.
Medan han rakar sig börjar värkarna komma, det började med 7min mellanrum.
Ca 05,30 var det 5min mellanrum och de tog ont nå jävulskt!!
Jag ville verkligen inte åka in till förlossningen för att bli hemskickad igen, men när klockan var 06,30 ringde Anders in till förlossningen och de tyckte vi skulle äta frukost och sen komma in direkt.
Men som sagt, det var första natten och vi skulle ju bara sova där. Vi hade ingen frukost!!
Så vi satte oss i bilen, åkte till Shell och köpte en macka.
07,00 kom vi till förlossningen och de tog en kurva på mig för att se hur barnet mådde och hur starka värkarna var.
Anders snabbåkte iväg till BilDahl och lämnade in bilen på service och när han kom tillbaka hade jag
ännu ondare. Jag var dock bara öppen 3cm när jag kom in.
Efter kurvan så fick vi ett förlossningsrum direkt, jag fick lustgas (som jag mest blev snurrig av).
Anders la sig på golvet en stund då han bara hade sovit 3timmar.
09,30 fick jag epidural (ryggmärgsbedövning). Och tacka gudarna för de!
Kunde verkligen slappna av och det tog inte alls lika ont längre.
När krystvärkarna kom så var det rätt svårt från början att fatta hur jag skulle göra. Så det tog några värkar
innan jag kom in i det.
Efter 50min krystande var jag rätt slut, svättades mer än efter ett hockeypass!
Så barnmorskan frågade om de skulle hjälpa till med en sugklocka, vilket de gärna fick göra.
Det kom in en läkare och satt in den, och de tog så fruktansvärt ont. När han väl var klar så var den sönder?!
Det var alltså bara att börja om från början och sätta in en ny.
Han hjälpte till med klockan under 2st krystningar (samma värk), då var huvudet halverst ute.
Sista värken krystade jag helt själv och då kom han ut direkt.
Klockan var då 12,02 (Anders hade gissat att han skulle komma 12,00 så han var nära)
Alvin vägde 3205g och var 51cm lång
Vi sov 2st nätter på BB innan vi åkte hem. Det var väldigt skönt att komma hem!
Om det är något jag missat som ni undrar om är det bara att fråga =)
Åh, vad roligt att läsa! Ser framför mig Anders när han flyger upp ur sängen! Underbar beskrivning om hur du svettas mer än ett under hockeypass :D
SvaraRaderaMen alltså Ida, om Alvin vägde 3205kg, plus moderkakan... hur mycket gick du upp allt som allt? Typ inget? :P
Haha ja Anders reaktion när jag sa att vattnet gått kommer jag aldrig glömma! Tur att han var hemma, hade det varit en dag senare hade han ju jobbat.
SvaraRaderaJag gick typ upp rätt mycket ändå, det skenade i slutet :P Blev ca 10kg !!! :O
Men det var verkligen bara mage så det var skönt. Kan ha mina vanliga byxor nu, lycka!!
Grattis till eran fina lilla Alvin!:)
SvaraRaderaÄr så kul att läsa om när bebisar kommer till världen, det får mig att tänka tillbaka (även om jag gör det rätt ofta):)
Och så fint ni får det i erat hus!!
Hoppas att allt går bra med Alvin och huset:)
Kram
Sprack du mycket och vi sy och sådär?
SvaraRaderaEller varför hade du ont?
Jag känner mig helt orkolös och blir andfådd direkt. Gör sjukt ont och har som en "tryck" känsla neråt.. Orkar inte gå långt alltså :/